olovligt förfogande

Hej, Hur går det om jag i god tro köper en bil kontant av en säljare som sedan visar sig ha resterande skulder genom utebliven avbetalning till förre ägaren? Kan jag bli den skyldige, vad säger lagen? Tacksam för svar

MVH

Thomas

Lawline svarar

Hej!

Som bilköpare har man en viss undersökningsplikt för om den som uppger sig vara säljare av bilen också är den rätte ägaren. Detta eftersom det i Sverige är relativt enkelt att via bilregistret ta reda på vem det är som står skriven som ägare till en bil. Man kan därför säga att det som köpare inte går att vara i god tro av ett bilköp om den som säljer bilen inte är den personen som står skriven som ägare i bilregistret. Är så fallet att säljaren och ägaren ej är samma person och hade säljaren inte rätt att sälja bilen så skall bilen gå tillbaka till den rätta och du som köpare får en fordran på den som olovligen sålde bilen till dig. Jämte detta du kan kräva säljaren på ett eventuellt skadestånd för eventuell ekonomisk skada.

Med vänlig hälsning,

Mikael KarlssonRådgivare