FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt17/09/2007

Bodelning vid skilsmässa

Min man har varit gift 1994-1996. Innan dess hade han levt tillsammans med kvinnan i hennes villa sedan 1986. Kvinnan hade ingen inkomst och blev försörjd. Inget äktenskapsförord fanns. Vid skilsmässan bodde kvinnan kvar i villan. Villan såldes för ca en vecka sedan. Har mannen rätt till hälften av vinsten på försäljningen?

Lawline svarar

När din make skilde sig från sin föredetta hustru så ska en bodelning ha ägt rum. Vid en bodelning delas den gemensamma egendomen lika mellan makarna efter att varje makes skulder har räknats av. Om en av makarna vill behålla en viss egendom, i det här fallet villan, så kan maken köpa ut egendomen. Alltså betala motsvarande belopp i pengar istället för att dela på egendomen (11:9 Äktenskapsbalken) http://www.lagen.nu/1987:230 . Detta är det enligt lag korrekta sättet att genomföra en bodelning vid skilsmässa och då jag antar att även din make har genomgått den här proceduren så har han inte längre några krav på sin föredetta hustru.
Rådgivare