FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt14/09/2007

Förskott på arv?

Min far gick bort för ett år sedan.. Min mor har nu lagfarten på fastigheten. Vi är tre syskon..Nu har min syster och hennes man köpt fastigheten utan vår kännedom... Har även gjort en avverkning på skogen utan vår kännedom...Vad gör vi ??? Hur kan vi gå vidare ...

Lawline svarar

Hej Under förutsättning att något testamente ej var upprättat ärvde din mor, i egenskap av efterlevande maka, din far vid hans död, detta följer av Ärvdabalkens 3 kapitel 1 §. Då inget annat framgår av din fråga utgår jag från att din mor är fullt frisk och förmögen att ta hand om sig själv och följaktligen inte är i behov av en god man eller förvaltare. Detta medför att hon under sin livstid är fri att förfoga över sin egendom och därmed även fri att sälja en fastighet till sin dotter. I detta hänseende har du därför ingen rättslig möjlighet att klandra hennes beslut i dagsläget. Däremot kan det faktum att ditt syskon köpt fastigheten ha betydelse när den dagen kommer då det är tid att ärva din mor. Detta under förutsättning att din syster har köpt fastigheten till underpris och att överlåtelsen därför delvis har karaktär av gåva. I den situationen skulle du och övriga syskon kunna anföra att det rör sig om ”förskott å arv”. Detta regleras i 6 kapitlet 1 § Ärvdabalken där följande anges: ”Vad arvlåtaren i livstiden har gett en bröstarvinge skall avräknas som förskott på dennes arv efter arvlåtaren, om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett.” För mer detaljer kring förfarandet vid avräkning av förskott å arv se 6 kapitlet 3-6 §§ Ärvdabalken. Ärvdabalken hittar du http://www.lagen.nu/1958:637 . Med vänlig hälsning
Rådgivare