FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt16/09/2007

Testamente mellan sambor

Hej, vi är ett sammanboende par i 40 årsåldern med två gemensamma barn 7 resp 6 år, vi har gemensamt köpt hus samt två bilar etc. Vilka avtal/dokument bör vi skriva och varför, så att om något skulle inträffa så att den kvarlevande ej hamnar i någon ekonomisk svår "sits"

Lawline svarar

Hej! En sambo har som du kanske känner till ingen arvsrätt enligt svensk lagstiftning. Därför är det viktigt att man skriver ett testamente. Att komma ihåg är dock att bröstarvingar (barn) har ett särskilt laglottsskydd och kan inte genom testamente bli berövade sin laglott (hälften av arvslotten). Om bröstarvingen inte får ut sin laglott äger denne rätt att begära jämkning av testamentet. Den del av kvarlåtenskapen som inte utgör laglotter kan man testamentera hur man vill. Mitt tips är således att ni skriver ett testamente där ni anger att den efterlevande sambon, precis som vid efterlevande makes arvsrätt, skall ta över kvarlåtenskapen och att barnen skall ärva efteråt. Jag vill även göra er uppmärksamma på att då ni är sambor ingår inte all egendom i en eventuell bodelning. Det är endast bostad och bohag som ingår och tex. inte en bil. Det är ett tips från mig att se över hur ägarförhållandena ser ut så att det inte blir skevt vid en eventuell bodelning. Om ifall att man vill att viss egendom som normalt inte tillhör samboegendom ändå skall ingå, kan man skriva ett samboavtal om detta, likväl som att man kan utesluta viss egendom. Något att tänka på bara! Lycka till! Vänliga hälsningar
Lisa SwansonRådgivare