FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt15/09/2007

Värderingstidpunkt

Vår villa ska värderas i samband med en bodelning och ena maken ta över huset. Det har förflutit snart två år sedan brytdagen, ska värdet vid brytdagen uppskattas eller är det aktuella marknadsvärdet som gäller vid bodelningen? Tack för hjälpen,

Lawline svarar

Hej! Enligt svensk praxis är huvudregeln att värderingen ska ske vid bodelningstillfället. I NJA 1997 s.674 slår dock rätten fast att om värderingen tar lång tid ska dagen då boet är utrett läggas till grund för värderingen. Makarna kan dock själva komma överens om vilken tidpunkt de anser ska läggas till grund såvida deras borgenärer ej missgynnas. Med vänlig hälsning
Josefine HellquistRådgivare