FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt05/09/2007

Fråga om testamente inskränker laglott beror på värdet

Min far har testamenterat sina fastigheter till två av sina fyra barn. Resterande kvartlåtenskap ska delas lika mellan alla fyra barn. Jag har svårt att utifrån detta testamente avgöra om testamentet inskränker min laglott. Hur ska man som bröstarvinge (särkullsbarn) agera för att säkerställa att laglotten (minst) ändå faller ut?

Lawline svarar

Hej! . Eftersom ni är fyra barn utgör arvslotten för var och en 25% av kvarlåtenskapens värde, 2:1 ÄB. Din laglott är hälften av dessa 25%, 7:1 ÄB. Om testamentet inskränker laglotten eller inte är svårt att säga innan man vet vilket värde fastigheterna och den övriga egendomen har vid din fars frånfälle. Du har laglig rätt till 12,5% av kvarlåtenskapen. För att vara säker på att du får ut din andel kan du, innan arvskiftet, påkalla jämkning av testamentet, 7:7 ÄB. Se lagrum http://www.lagen.nu/1958:637. Med vänliga hälsningar
Rådgivare