FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt22/08/2007

Gemensam bostad delas?

Hej! Jag ska flytta från min sambo. Bor i villa som vi skaffade 2004, han står för alla lån och betalade även insatsen, jag har betalat honom 3000kr/mån under hela tiden. Vad har jag rätt till ekonomiskt?

Lawline svarar

Hejsan! Enligt sambolagen ska gemensam bostad räknas som samboegendom om den förvärvats för gemensam användning. Eftersom din sambo köpte huset för att ni skulle bo där tillsammans så har det förvärvats för gemensam användning. Därmed kan du vid en separation begära att värdet av huset delas mellan er genom en bodelning. Tilläggas bör att om du och din sambo har avtalat bort sambolagens regler genom ett samboavtal (9 § sambolagen) kan ni på så sätt kan själva ha reglerat vad som ska ingå i bodelningen. Mvh,
Rådgivare