FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt11/09/2007

Särkullbarn och efterarv vid testamente mellan makar

Hej, är särkullbarn. Mor o styvfar skrev testamente -83 där den efterlevande skall ha full äganderätt och jag, om mor avlider först, får hälften efter henne. Om sen styvfar avlider efter henne skall styvfars del gå till mina 2 barn. Mor avled -88 och jag skrev på testamente att styvfar skulle få bo kvar i orubbat bo. Han avled -06 och det visar sig då att han skrivit ett nytt testamente -03 där hans bror skall ärva allt. Går detta verkligen? Det första testamentet är registrerat och jag menar att har man skrivit tillägg till full äganderätt så kan man sen inte göra ett nytt testamente, Vad gäller? Tacksam för svar och råd hur gå vidare.

Lawline svarar

Viktigt att komma ihåg, när det gäller tolkning av testamente, är att det i grund och botten är testators vilja som är utgångspunkten (11 kap 1 § ärvdabalken (nedan ÄB)som du finner här http://www.lagen.nu/1958:637#K3). Det verkar som om din mor, genom sitt testamente, utnyttjat möjligheten att testamentera bort sin kvarlåtenskap med beaktande av din laglott. Man skulle för enkelhets skull kunna dela upp kvarlåtenskapen i två delar, där den ena utgörs av den borttestamenterade egendomsmassan och den andra av din laglott. Den del som utgör laglott har du avstått från vid din mors frånfälle och din laglott har således tillfallit din styvfar med fri förfoganderätt (3kap 2§ ÄB). Detta innebär, enligt 3 kap 9 § ÄB, att du har en rätt till efterarv efter din styvfar som denne inte har någon möjlighet att testamentera bort. Efterarvet skall utgöras av en kvotdel i din styvfaders kvarlåtenskap som motsvarar relationen mellan det du avstod till förmån för honom och hans totala egendomsmassa vid denna tidpunkt, med vissa justeringar uppåt och nedåt för exempelvis gåvor som har testamentsliknande karaktär och vissa senare förvärvsinkomster. Den del som du avstod till din styvfar har du alltdå under alla förhållanden rätt till. Den del som utgör testamente är dock lite mer komplicerad. Här gäll det att utröna vad testator (din mor) avsåg med att testamentera resten av sin kvarlåtenskap till din syvfar för att egendomen vid dennes död skulle gå vidare till dina barn (sådant testamentsförfarande är möjligt enligt 9 kap 2 § 2 st ÄB) och samtidigt beteckna din styvfaders rätt som full äganderätt till kvarlåtenskapen. Det framstår inte som logiskt försöka skydda dina barns rätt i testamentet samtidigt som din styvfar ändå ges rätt att testamentera bort egendomen (vilket ju är vad full äganderätt gåt ut på). Hur en tolkning skulle utfalla i det enskilda fallet är såklart svårt att sia om. Om det fastställs att din moder egentligen menade att din styvfar inte skulle ha möjlighet att genom eget testamente beröva dina barn deras rätt enligt din mors testamente, trots att hon använt termen full äganderätt, bör testamentet tolkas som om styvfadern fått fri förfoganderätt snarare än full äganderätt. Din styvfar kunde endast testamentera över egendom som han innehade med full äganderätt varför testamentet i tillämpliga delar bör vara ogiltigt. Detta måste påtalas, förslagsvis hos boutredningsman. Det kan vidare vara en idé att kontakta en advokat med erfarenhet på området. Lycka till! Med vänliga hälsningar
Rådgivare