FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt03/09/2007

Utfå arv innan dödsfall?

Hej! Jag har en fråga som jag inte stött på någon annanstans. Min far har en "okänd" dotter från ett tidigare förhållande som dök upp för drygt 30 år sedan. Han erkände faderskapet och gav henne 100 000 kr som förskott på arvet. Jag tror det finns ett papper där hon skrivit på att hon emottagit detta. Nu är min fråga om man verkligen kan göra så - måste inte vi ta hänsyn till henne vid min fars frånfälle, eller har hon fått ut sitt arv redan (som det står i pappret)? Om det är så att hon ska ha sin laglott - hur värderas då dessa 100 000? Skall tilläggas att jag och min bror har fått större gåvor i form av fast egendom, och det kommer att finnas en större förmögenhet i dödsboet - det mesta fast egendom. Hur garderar vi oss så att vi inte måste lösa ut henne med en massa pengar. Jag tänker också på min mor som är yngre än far.

Lawline svarar

Hej! Den avlidnes barn, s.k. bröstarvingar, är de som ärver i första hand enligt ärvdabalken (ÄB http://www.lagen.nu/1958:637) 2 kap 1 §. Är ni tre barn skulle varje barn få 1/3 av egendomen vid din fars frånfälle. Eftersom man inte vet vad kvarlåtenskapen kommer att uppgå till vid detta tillfälle kan man inte avtala om att en bröstvinge redan fått ut hela sitt arv. Sådant som arvlåtaren gett till en bröstarvinge kan däremot avräknas på dennes kvot som förskott på arv (ÄB 6 kap 1 § och 7 kap 2 §). I ditt fall verkar det givet att din fars avsikt med gåvan på 100 000 kr var att denna ska räknas som ett förskott på arv. Följden är att gåvans värde skall läggas till kvarlåtenskapen och att detta belopp sedan avräknas från arvslotten som tillfaller den bröstarvingen som mottog gåvan. Det är gåvans värde vid mottagandet som läggs till vid beräkningen av arvslotterna (ÄB 6 kap 3 §). Eftersom presumtionen är att gåvor till bröstarvingar under livstiden är att anse som förskott på arv gäller troligen detsamma för gåvorna till dig och din bror, såvida inte din pappa uttryckligen föreskrivit att så inte är fallet. I den situationen skulle dock särkullbarnet kunna göra gällande sitt förstärkta laglottsskydd, alltså att gåvorna till syftet är att likställa med testamente (ÄB 7 kap 4 §). Gåvomottagaren blir därmed återbäringsskyldig. Men kravet för detta är alltså att givarens avsikt med gåvan måste antas ha varit att planera fördelningen av sin egendom vid framtida dödsfall. Det är alltså inte möjligt att utesluta en bröstarvinge från arvskiftet genom att reglera detta innan dödsfallet. Vad din far kan göra för att skydda efterlevande maka är att testamentera egendom till henne. En bröstarvinge har dock alltid rätt att kräva ut sin laglott, vilken är hälften av den totala arvslott som skulle ha tillfallit denne (ÄB 7 kap 1 §). Även förskott på arv kommer som jag nämnt ovan att dras av. Om dina föräldrar är gifta kommer de gemensamma barnens arv att tillfalla modern, med rätt till efterarv för barnen vid den efterlevande makans frånfälle (ÄB 3 kap 1 §). Särkullbarnet kommer däremot att få ut sin kvotdel av arvet direkt. Hoppas att du har fått svar på dina frågor! Vänliga hälsningar,
Rebecka BoholmRådgivare