FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt07/09/2007

Gemensamt betalningsansvar även under betänketid?

Hej, Har makarna gemensamt betalningsansvar under betänketiden inför skilsmässa? Alltså om makarna flyttat isär, lämnat in ansökan om äktenskapsskillnad, kan den ena parten bli ansvarig om den andre inte betalar räkningar etc under betänketiden? Mvh

Lawline svarar

Hej! Makar har såvitt jag kan bedöma inte gemensamt betalningsansvar för något enbart på den grunden att de är makar. Om enbart den ena maken har skrivit på t.ex. ett hyreskontrakt så ansvarar enbart den maken för att hyran betalas. Om båda makarna skrivit under är naturligtvis båda ansvariga men det beror alltså på att båda har skrivit under och inte på att de är gifta. Detta framgår bl.a. av 1:3 Äktenskapsbalken (http://www.lagen.nu/1987:230) Mitt råd är alltså att se över de avtalsförhållanden där ni ev. båda är betalningsansvariga men som den andra maken vanligtvis har betalat själv. Hoppas att du har hjälp av mitt svar MVH
Rådgivare