Återkräva egendom

Hej!

Har en fråga angående egendom som beslagtogs under andra världskriget.

Min farfar ägde en elektronikfirma (en av världens största på sin tid, han hade över tvåtusen anställda och ägde marken plus fabriken) i Tjeckien. Hur går man tillväga för att göra anspråk på marken plus fabriken?

Lawline svarar

Din fråga är inte helt lätt att besvara. Eftersom fabriken med mark är belägen i Tjeckien blir tjeckiska lagar tillämpliga. Eftersom det var relativt vanligt att egendom beslagtogs under andra världskriget kan det vara möjligt att det i Tjeckien finns någon form av rutin rörande dylika ärenden. Det krävs förmodligen ganska mycket av dig, om du skall kunna återkräva fabriken och marken, i form av bevisning för att det verkligen var din farfar som ägde den, att den beslagtogs utan någon rätt samt att du har ett rättmätigt krav på egendomen. Min rekommendation är att du som ett första steg vänder dig till den Tjeckiska ambassaden, den är belägen på Villagatan 21 i Stockholm och kan nås på telefon 08-440 42 10.

Med vänlig hälsning

Oscar BjörkmanRådgivare