FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/08/2007

Enskild egendom och arv

Hej! Min pappa och hans nya fru bor i ett hus som är min pappas enskilda egendom. Nu har min pappa gått bort och då är min fråga vem som ärver huset.

Lawline svarar

Hej, I det här fallet spelar det ingen roll att huset var din pappas enskilda egendom. Det som händer är att ni ska fördela all egendom, kvarlåtenskapen, efter din far. Om din pappas nya fru har barn med honom har de barnen inte rätt att få ut sin arvslott ännu. De har rätt till sitt arv först då hon går bort. Du som däremot har en annan mamma har rätt att få ut din arvslott redan nu. Det enda som inskränker den rätten är att din pappas nya fru har rätt att få ut, så långt kvarlåtenskapen räcker, egendom till ett så stort värde att den tillsammans med den egendom som hon erhöll vid bodelningen eller som utgör hennes enskilda egendom motsvarar fyra gånger ett basbelopp. Du kan även välja att avstå din arvsrätt till förmån för henne till dess att hon går bort. Jag hoppas att detta gav svar på din fråga, Med vänlig hälsning
Cecilia JohanssonRådgivare