FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt18/08/2007

Ändring i socialtjänstlagen

MIn fråga gäller Socialtjänstlagen 5 kap 10 paragrafen om anhörigvårdare. Har hört att ordet bör skulle skärpas till ska i en omarbetning av lagen. Har detta skett?

Lawline svarar

Hej! Nej, den ändring som du hört talas om har ännu inte gjorts. Socialtjänstlagen har ändrats i tre omgångar i år, men ingen av dessa ändringar har berört 5 kapitlet 10 §. Det är alltså fortfarande "bör" som gäller.¨Du kan läsa socialtjänstlagen http://www.lagen.nu/2001:453 . På regeringens hemsida sägs regeringen anse att "stödet och hjälpen till anhörigvårdare behöver utvecklas och stärkas, bl.a. genom en tydligare reglering i lagstiftningen", men vad jag vet finns i dagsläget inga konkreta förslag eller planer på hur eller när detta ska genomföras. Jag skulle därför gissa på att den ändring du åsyftar kan låta vänta på sig. Hela regeringens uttalande kan du läsa på regeringens hemsida, http://www.regeringen.se/sb/d/8637/a/84956 . Med vänlig hälsning
Rådgivare