FrågaARKIVÖvrigt14/08/2007

Anhörig flyttar blommor på grav

hej, fina och färska blommor och små plantor i krukor jag satt på min pappas grav har tagits bort av andra i familjen. Vad kan jag göra för att få smycka och besöka min pappas grav i respekt?

Lawline svarar

Hej! Tyvärr finns det nog inte några juridiska vägar för att lösa ditt problem. Då personerna som flyttar dina blommor också är anhöriga kan det inte vara tal om griftefridskränkning, inte heller brytande mot kyrkogårdsförvaltningens regler. Jag hoppas att ni kan lösa det sinsemellan på sedvanligt vis. Mvh
Rådgivare