4 syskon äger ett hus och det ena syskonet vill bli utköpt - vilket värde utgår man från?

4 syskon äger ett hus. Det ena syskonet har bott i huset i över 4 år. Nu vill det ena syskonet bli utköp. Är det taxeringsvärdet som gällde då eller är det så att en mäklare måste komma, uppskatta värdet som är nu och bli utköp för det nya taxeringsvärdet?

Syskonet som bott i huset har skött allt, betalat skatter och renoverat en del. Borde inte de räknas bort från värdet?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Det finns inga särskilda regler som reglerar hur mycket syskonet ska köpas ut för. De tre syskonen som är kvar kommer få det fjärde syskonets andel av huset genom ett avtal som de upprättar. De exakta villkoren för avtalet kommer de överens om själva. Det gäller även för priset. Däremot finns det lite saker som syskonen ska tänka på när de kommer överens om detta.

Taxeringsvärdet ligger under marknadsvärdet och används oftast inte som utgångspunkt

För det första är taxeringsvärdet inte detsamma som marknadsvärdet och det är inte alltid bästa grunden för att bestämma priset för en hel eller en del av ett hus. Taxeringsvärdet ska ungefär motsvara 75 % av det sannolika marknadsvärdet för hus i samma område två år innan taxeringsvärdet fastställdes. Detta kan du läsa mer om hos Skatteverket. Vill syskonen utgå från taxeringsvärdet är det självklart möjligt att göra det, men de måste vara medvetna om att taxeringsvärdet sannolikt ligger en bit under vad de skulle få för huset om de säljer det.

Marknadsvärdet är vanligare och kan fastställas genom en professionell värdering

Det kan därför vara lämpligare att utgå från marknadsvärdet. Det är alltså ungefär vad syskonen skulle kunna få ut om de istället säljer huset idag. För att ta reda på marknadsvärdet kan det vara lämpligt att syskonen anlitar en mäklare som gör en värdering av huset. Skulle de ha svårt att komma överens kan syskonen anlita två mäklare som är oberoende av varandra som får göra var sin värdering. Syskonen kan då utgå från ett medelvärde av de två värdena.

Det går att ta hänsyn till mer än marknadsvärdet för att det sa kännas rättvist

När syskonen kommit överens om hur de ska värdera huset ska de också komma överens om hur stor andel av värdet som syskonen som vill bli utköpt äger. Äger syskonen lika stor andel, alltså 25 % var? Då kanske en lämplig summa är 25 % av marknadsvärdet. Det kan ändå vara lämpligt att ta hänsyn till andra saker när syskonen kommer överens om summan.

Som du beskriver det har ett av syskonen tagit ett mycket större ekonomiskt ansvar för huset de senaste åren och till exempel bekostat olika renoveringar. Renoveringarna kanske i sin tur har gjort att marknadsvärdet har ökat under åren. I så fall kan det kanske kännas mer rättvist för syskonen om de tar med det i beräkningen. Detta är dock något som syskonen måste komma överens om sinsemellan och det finns inga lagar som bestämmer hur mycket eller lite syskonet ska bli utköpt för.

Sammanfattningsvis kan jag alltså inte ge något exakt svar på frågan. Taxeringsvärdet är som regel lägre än det faktiska marknadsvärdet och vanligtvis utgår man från marknadsvärdet. Det an därför vara bra att anlita en eller två mäklare som får värdera huset. Äger syskonen lika stor andel var kan det vara lämpligt att köpa ut syskonet för en fjärdedel av marknadsvärdet. Dock kan syskonen uppleva att det är rättvisare om de också tar hänsyn till att en av dem har tagit ett större ekonomiskt ansvar för huset än de andra. Det finns inga regler som bestämmer vad de kan eller ska komma överens om, utan syskonen måste försöka diskutera och komma fram till villkor som de alla känner sig nöjda med.

Jag hoppas att du känner att du har fått lite mer klarhet i vad som gäller. Kommer du på några fler frågor är det bara att skriva till oss igen. Behöver du eller någon du känner mer hjälp med en överlåtelse av ett hus? Då är du välkommen att kontakta våra jurister.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare