Bilbelysning i dagsljus

Får man köra bil i dagsljus med bara positionsljus på i fram/bak?

Lawline svarar

Hej,

Enligt trafikförordningen, se http://lagen.nu/1998:1276 , 69 § är huvudregeln att vid färd på väg med motordrivna fordon skall halvljus användas. Dock säger 71 § att vid färd på väg med bil istället för halvljus annat ljus får användas som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd i mörker, gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller annat föranleder att halvljuset behöver vara tänt.

I Vägverkets broschyr "Välj rätt fordonsbelysning", se http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1598/88519_valj_ratt_fordonsbelysning_utg_7.pdf , upplyses att halvljus skall användas i dagsljus, men att även annat ljus får användas. Halvljus och annat ljus får inte användas samtidigt. Det som avses med annat ljus är ljus som avges från varsellykta, dimljusstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare