FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt05/09/2007

Användningen av skevdelningsregeln i 12:1 ÄktB

Hej! jag och min man skiljer oss nu efter 18 års äktenskap. Jag har löst ut honom från den gemensamma bostadsrätten och han har köpt ny lägenhet. Nu vill han ha bodelning enligt skevdelningsprincipen pga av att han tycker att han har lagt ner pengar och arbete på landstället som är min enskilda egendom. Vad händer nu och hur illa kan det gå?

Lawline svarar

Hej, Skevdelningsregeln finner man i 12:1 ÄktB och orsaker till jämkning av bodelningen enligt detta lagrum är främst äktenskapets längd (kortare än fem år), samt även makarnas ekonomiska förhållanden och omständigheter i övrigt om det är oskäligt att följa huvudreglerna om bodelning i 11 kap ÄktB. Resultatet av användningen av 12:1 ÄktB är att den ena maken får behålla mer av sitt giftorättsgods. I ert fall rör det sig dock om enskild egendom, och i vissa fall kan den maka som har mycket enskild egendom bli tvungen att avstå en del av sitt giftorättsgods om den andre maken endast har giftorättsgods – men inte heller det tycks vara aktuellt och hursomhelst blir det inte aktuellt att avstå enskild egendom. I ert fall har din före detta make lagt ner pengar och arbete på din enskilda egendom, och enligt huvudregeln i 7:1 ÄktB så ingår inte den enskilda egendomen i bodelningen och därmed blir oftast inte skevdelningsregeln aktuell. Huvudregeln är att om make använder giftorättsgods (pengarna) på enskild egendom så förblir egendomen enskild – en sammanblandning har skett (jfr NJA 1978 s526). Således bör inte din tidigare make kunna få del av ditt fritidshus. Vad han eventuellt kan kräva är kompensation för det giftorättsgods han använt enligt 11:4 ÄktB vid bodelningen, men då måste han ha bidragit till enskilda egendomen inom tre år innan talan om äktenskapsskillnad har väckts. Denna regel används för övrigt oftast när maka/make med giftorättsgods utökat värdet på sin egna enskilda egendom. Således, du behöver förmodligen inte oroa dig för fritidshuset. Det kan dock eventuellt uppkomma krav på ersättning för de pengar han spenderat på din enskilda egendom. Ni kan finna ÄktB http://www.lagen.nu/1987:230 Med vänliga hälsningar
Rådgivare