FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt05/09/2007

Köra utan färdskrivare?

Hej! Jag har en fråga om hur länge man får köra en lastbil utan fungerande färdskrivare? En vecka har vi hört ryckten om, men hittar inget skrivet om det.

Lawline svarar

Hej, Att färdskrivare skall finnas regleras i en förordning från EU (Rådets förordning (EEG) nr 3821/85 av den 20 december 1985 om färdskrivare vid vägtransporter), där anges att en färdskrivare skall användas och det finns inga undantag för kortare tidsperioder. Du kan läsa mer om detta på vägverkets hemsida där det bland annat anges att om en färdskrivare inte blivit besiktigad får fordonet endast användas vid provkörning i omedelbart samband med reparation av färdskrivaren, för färd kortaste lämpliga väg till en godkänd verkstad för reparation eller besiktning eller vid transporter där färdskrivare inte krävs. Se Vägverkets hemsida http://www.vv.se/templates/page3____16173.aspx . Vänliga hälsningar
Cornelia SvenssonRådgivare