Köp av bostadsrätt åt annan

Jag vill köpa en bostadsrätt med avsikt att min mor skall bo i den. Vilket är bästa sättet för att bostadsrättsföreningen skall godkänna detta?

Lawline svarar

Hej,

När någon som inte är medlem i bostadsrättsföreningen bor i en bostadsrätt kan det anses vara en uthyrning i andra hand. Du kan också som köpare av bostadsrätten förvägras medlemskap i föreningen om du inte avser att bo i bostadsrätten själv. Det är därför bra om din mor äger en del av bostadsrätten och att ni båda då är medlemmar i bostadsrättsföreningen. Det varierar hur liten en del av en bostadsrätt kan vara (1%-10%), kolla därför med den bostadsrättsförening som är aktuell.

Med vänlig hälsning

Caroline PerlströmRådgivare