FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/08/2007

Syskonbarns rätt till arv

Bästa kundtjänst. Min faster, som är både barn- och makelös har tyvärr avlidit. Hon har upprättat ett testamente i förmån till några andra syskonbarn. Jag har endast erhållit ett brev där de vill att jag skall godkänna både testamente och boupptäckning trots att jag ej erhållit dem förrän idag. Det visade sig att det finns en hel del tillgångar i boet. Min fråga är då om jag har någon juridisk rätt till bodelningen (arvet) trots att ett testamente har upprättats. Kan jag kräva min arvslott ändå? Vilka rättigheter har jag som brorsbarn? (Min far är avliden sedan många år tillbaka). Tacksam svar snarast. Med bästa hälsningar

Lawline svarar

Hej, Det är endast bröstarvingar, dvs släktingar i rakt nedstigande led, till en avliden som har rätt att kräva ”sin del” av ett arv, den så kallade laglotten, även om det testamenterats bort. Varken du eller din far, om han hade varit i livet, kan kräva att utfå er arvslott trots att pengarna testamenterats bort. Det du kan göra är att bestrida testamentets giltighet men då krävs en grund för detta, tex att din faster blivit svikligen förledd att upprätta testamentet eller var psykiskt störd etc, se 10-14 kap ärvdabalken. I dessa fall skall du väcka en klandertalan inom sex månader, se 14 kap 5 § ärvdabalken. Observera även att vissa formkrav i 10 kap ärvdabalken skall vara uppfyllda för att ett testamente skall vara giltigt. Hela ärvadabalken kan du se http://lagen.nu/1958:637 Vänliga hälsningar
Cornelia SvenssonRådgivare