FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt04/09/2007

Särkullbarns arvsavstående

Kan särkullbarn, genom juridiskt upprättad/undertecknad skrivelse, medge senarelagt uttag av laglott i bostadsrätt till dess överlevande "förälder" avlider? (Bor kvar i ett slags "orubbat bo".)

Lawline svarar

Hej, Utgångspunkten är alltså att ett särkullbarn ärver sin avlidne förälder direkt vid dennes död. Detta framgår av 3 kap 1 § Ärvdabalken, som du hittar http://www.lagen.nu/1958:637 . Särkullbarnet kan emellertid avstå från sin rätt till förmån för den efterlevande maken vilket framgår av samma paragraf. Man måste dock vara tydlig med att arvsavståendet är just till "förmån för den efterlevande maken", och inte ett allmänt "avstående från arv". Används den senare formuleringen så kommer arvet istället att tillfalla arvingens arvtagare, i första hand dennes barn. Vid ett avstående till förmån för den efterlevande maken så blir särkullbarnen berättigade till efterarv från den senare avlidne maken, på samma sätt som parets eventuella gemensamma bröstarvingar, vilket framgår av 3 kap 9 § och den efterlevande maken innehar egendomen med fri förfoganderätt. Ett arvsavstående måste vara skriftligt för att kunna åberopas vid bouppteckningen och skall bifogas när bouppteckningen lämnas in för registrering. Vänliga hälsningar,
Rådgivare