FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/07/2007

Byte av nära anhörig

Hej. Jag undrar om det finns nån möjlighet att byta närmast anhörig. Alltså om jag blir väldigt sjuk eller liknande vill jag inte att min mamma ska kunna bestämma vad som händer med mig pga av olika skäl. (min far bor utomlands och har aldrig haft vårdnaden om mig, någon annan finns inte eftersom jag är ogift, jag är 27 år gammal) Istället skulle jag vilja att min styvfars halvsyster tar det ansvaret.

Lawline svarar

Hej! Att byta nära anhörig när det gäller saker som rör släktskapet är nog inte möjligt. Du kan pröva med försäkringskassan eller skatteverket för att se om de kan ge något svar. När det gäller din ekonomi finns det några möjligheter. Du ge din styvfars syster en fullmakt att sköta din ekonomi. Det är också bra att skriva ett testamente där din vilja framgår. Det är lämpligt att förvara testamentet i ett bankfack. Vänliga hälsningar
Anna MannRådgivare