FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt14/01/2006

Arv av bostadsrätt

Hej! Jag tänker skriva under ett lån tillsammans med mitt "X" om 380 000. Lånet avser bostadsrätt för henne och barnen. Jag skall inte inte stå som delägare i bostadsrätten, endast som med-låntagare på totala summan, bostadsrätten står endast på henne. Fråga: Om hon dör, ärver barnen bostadsrätten (det finns även särkullbarn på hennes sida)? Kan särkullbarnens far bli den som får s a s förmån av bostadsrätten som jag fortsättningsvis betalar för?

Lawline svarar

Om ditt ”X” är ensamstående i dag ärver enligt 2 kap. 1 § ärvdabalken, se http://www.lagen.nu/1958:637, samtliga barn (inklusive särkullbarnen) bostadsrätten efter henne. Hon kan dock skriva ett testamente som uttrycker att du ska ärva den del av bostadsrätten du betalat.
Michael WittingRådgivare