FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt12/09/2007

Misshandel/grov misshandel?

Om jag har fått ett slag som gett mig 3 stygn i ögonbrynet samt en näsfraktur och skrapad armbåge, vad är det då för misshandel? Grov eller bara misshandel? Vad kan gärningsmannen få för straff och vad kan skadeståndet bli?

Lawline svarar

Hej, omständigheterna i det fallet som Du beskriver är sådana att en domstol sannolikt inte skulle döma gärningsmannen för ett grovt misshandelsbrott. I de fall där grov misshandel är aktuellt har det handlat om t.ex. mycket omfattande och/eller livshotande skador eller att farliga tillhyggen använts i misshandeln. Enligt brottsbalken 3 kap 5 § som Du hittar http://www.lagen.nu/1962:700#K3P5 är straffet för misshandel fängelse i högst två år. Du har rätt till skadestånd i anledning av brottet som omfattar sjukvårdskostnader, inkomstförlust, sveda och värk samt lyte och men. Detta framgår av Skadeståndslagen 5 kap 1 § som Du hittar http://www.lagen.nu/1972:207#K5 . Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare