FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt21/08/2007

Förskott på arv och laglott vid gåva bröstarvinge

Min bror har köpt mina föräldrars gård bakom ryggen på sina 4 andra syskon till ett pris av 500 000 kr och skall enligt senaste köpebrevet betala resten under 2007, upp till 804 000 kr. Marknadsvärdet var 1 400 000 t.kr han har alltså fått det 700 000 kr billigare och har inte på något sätt kompenserat sina syskon. Vid kommande arvskifte har han alltså redan fått 700 000 kr. Hur gör man då om där inte finns något att ärva? Men där borde ju varit minst de 700 000 kr. Jag har läst i en tidning att hade där varit 2 800 000 hade vi andra också fått 700 000 var och han inget. Vi vet att det kommer där inte att vara. Han har ju lurat oss på vårt arv, har han skyldighet att kompensera oss? Inte nog med detta han har låtit vår dementa far skriva på pappren och bevittnat det i efterhand. Även min mammas namnteckning är bevittnad i efterhand, och inte samtidigt som hon skrev på det. Vittnena har inte ens varit närvarande. En av namnen är min kusin med samma efternamn som vi och med intressen i att det blev överlåtit på min bror eftersom han tillåter honom att hans kor får beta på gårdens betesmark. Hur får man rätsida på detta?

Lawline svarar

Reglerna om förskott på arv finns i 6 kap ÄB (ärvdabalken som du finner http://www.lagen.nu/1958:637#K6). Enligt 6:1,2 §§ ÄB skall vad förälder ger bröstarvinge utanför sin underhållsskyldighet utgöra förskott på arv, vilket skall avräknas mot mottagarens arvslott vid det senare arvskiftet. Det är alltså möjligt att, som förälder, i princip fritt disponera sin egendom, även i relation till sina barn. Om sådana dispositioner skulle innebära att de övriga barnens laglott träds för när finns det dock vissa möjligheter att angripa gåvodispositionerna i 7 kap ÄB. Enligt 7:4 § ÄB kan gåvor som till sin karaktär är att jämföra med testamente kunna jämkas av arvinge vars laglott (hälften av den arvslott som skulle ha utgått utan testamente/gåvodispositioner) inskränks till följd av dispositionerna. Gåvor som kan jämföras med testamente är exempelvis sådana där gåvogivaren har rätt att fritt utnyttja gåvan fram till sin död, eller gåvodispositioner som sker när döden beräknas som nära förestående i vissa fall. Vidare krävs, för att gåvodispositionen skall jämkas, att arvtagaren påkallar sådan jämkning, genom att upplysa testamentstagaren om anspråken eller väcka talan mot denne, inom 6 månader från delgivning av den laglottsinskränkande dispositionen. När det gäller gåvor av detta slag så ligger det väl i dess natur att de inte delges på sätt som anges i 14 kap ÄB. I dessa fall vet jag inte när tidsfristen börjar räknas, men jag kan tänka mig att man utgår från bouppteckningstillfället. Vidare skulle avtalet mellan dina föräldrar och din bror kunna anses ogiltigt, på avtalsrättslig grund, om det tillkommit på det sätt som du antyder. Reglerna om ogiltighet till följd av ocker följer av 31§ Avtalslagen (som du finner härhttp://www.lagen.nu/1915:218#K3). Det finns dock en processrättslig problematik avseende denna fråga som kan vara svår att komma runt. För att kunna föra talan rörande viss sak inför domstol krävs det att man har talerätt i den aktuella frågan. Bristande talerätt leder till att målet avvisas utan att tas upp i sak. Så kallade tredjemansyrkanden, det vill säga att man yrkar något för annans räkning, ger inte talerätt förutom i vissa lagstadgade undantagsfall som rör exempelvis dödsbohandläggares rätt att fröa talan för dödsbo. Ni som syskon skulle således knappast anses ha talerätt i en fråga som rör giltigheten av ett avtal mellan era föräldrar och ett ytterligare syskon. Ni måste alltså antingen övertyga era föräldrar att väcka talan om avtalets ogiltighet, eller lyckas få till något slags förvaltarskap över dem där en förvaltare kan ges myndighet att föra talan i frågan. Ni skulle vidare kunna polisanmäla er bror för ocker (9:5§ brottsbalken som du finner http://www.lagen.nu/1962:700#K9). Detta kan naturligtvis vara känsligt och leder inte per automatik till att avtalet blir ogiltigt. Det kan dock sätta press på er bror. Störst chans tror jag ändå att ni har med att försöka påkalla jämkning enligt 7:4 § ÄB, men se upp med preskriptionsfristen där så att ni inte drar över 6 månadersgränsen. Lyckat till Med vänliga hälsningar
Rådgivare