FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt15/07/2007

Sambors studieskulder

F.d sambos studieskulder? min pojkvän har levt som sambo i 10år med en kvinna.de har 2gemensamma barn(19å 17) som bor växelvis hos honom och mamman.För 2års sen har de separerat.Han löste ut henne ur huset,delat på bohaget(mer än rättvist!)osv.Innan förhållandet tog slut var hon klar med sin utbildning.Nu,efter 2 år från separationen, vill hon att han ska betala hälften av studielånet.Är han skyldig att göra det?Kan man göra anspråk även efter 2 år efter förhållandet har upphört? Tack på förhand.

Lawline svarar

Man kan inte bli betalningsskyldig för någon annans studieskulder för att man har varit sambor. Skulder som inte har säkerhet i den gemensamma bostaden belastar inte samboegendomen. Studieskulder har aldrig säkerhet. När bodelningen är avslutad och accepterad av båda sidorna kan inte någon ändra sig och i efterhand inte acceptera uppgörelsen annat än i mycket speciella undantagsfall. Dessutom har din pojkväns förra sambo väntat ett år för länge med att framställa anspråk på grund av samboförhållandet. Lagstiftning på området är sambolagen som finns att läsa http://lagen.nu/2003:376 . Se särskilt 3, 8 och 13 §§. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare