FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/01/2006

Har jag rätt att ärva min far?

undrar över om min far somär död hade ett sterbhus alltså min farmors fastighet, obs ej skiftat ärver min mor det efter min far eller är det vi barn som skall ärva det efter vår farmor.

Lawline svarar

Hej! Som jag förstår det har din pappa ärvt din farmors hus och nu har din far dött så din mamma/du ska ärva. Huvudregeln är att din mamma ärver din pappas egendom under förutsättning att de var gifta vid dödsfallet och du är deras gemensamma barn. Om däremot din farmor skrev in i ett testamente att huset skulle vara din pappas enskilda egendom skall du ärva huset efter honom. Om du eller någon av dina syskon (om sådana finns) är särkullbarn dvs endast din fars barn har dessa rätt att få ut sin del av arvet så fort pappan dör. Det spelar då ingen roll om han är gift med någon annan är barnens biologiska mamma. För att hon ska få ärva krävs ett testamente från din far. Emellertid har då särkullbarnen rätt att få ut laglotten dvs en del de är garanterade som den avlidnes barn. Dock har de inte specifikt rätt att få ut viss egendom utan bara ett visst värde då utdelning av laglotter sker efter bodelning. Om det blev för mycket och för abstrakt får du jättegärna höra av dig till mig igen! Lycka till!
Fia BergRådgivare