FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt15/06/2006

Arvsskifte

HEJ Min mor dog för ca 2 år sedan. Bouppdelningen gick utan hinder. Nyligen gick min far bort och min syster och jag ska alltså dela på aktier och hus. Problemet är följande: På tomten där huset står finns ett mindre hus med bla garage och en liten bodel, som jag bott i sedan 15- 20 år tillbaka i. Jag och min syter har kommit överrens om att jag ska bo kvar. Tomten delas upp och och så säljs det stora huset. Den del som är kvar, där jag ska bo är värderad till 300 000Kr. Nu säger min systar och även advokaten som har ahnand om bodelningen att jag ska betala henne 300 000 Kr för huset??!! Jag hävdar att huset 'r värderat till detta och om jag betalar henne denna suma får ju jag ingenting. Då påstår dom att jag fårigen pengarna om jag säljer det sedan. Men då får jag ju bara igen pengarna hon fått av mig. Om jag måste ta ett lån för att köpa huset så hamnar ju jag på plus minus noll om jag säljer huset. Det borde väl vara så att huset delas på två och sedan köper jag ut hennes del fär 150 000Kr? Varför ska jag betala hela husets värde till henne????? Tacksam för svar. MVH Peter

Lawline svarar

Hej! Du och din syster, är som jag har förstått det, båda bröstarvingar. Ni ska således dela arvet lika mellan er. Ärvdabalken 2 kap. 1 § 2st. (Se http://www.lagen.nu/1958:637) Hur denna hälftendelning ser ut i ert fall blir avgörande för om du ska lösa hela eller halva huset. Om ni delar allt utom huset lika så blir resultatet att du måste lösa hela huset, d.v.s. betala 300 000 kr. Om inga andra hinder finns vore en lösning där din syster erhöll t.ex. större del av aktierna mot att du erhöll hela huset eller endast behöver lösa henne med 150 000 kr önskvärt. Som sagt, arvet skall delas på hälften. Hur denna delning sker är upp till dig och din syster. Om något fortfarande är oklart är du välkommen att höra av dig igen, lycka till! Med vänliga hälsningar
Daniel WaermeRådgivare