FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt03/08/2007

Omfattas hundar av sambolagen?

Hej ! jag undrar om hunden ingår i sambolagen? vi har köp denna tillsammans, men jag står som köpare i Svenska Kennelklubben, vid utställningar står vi båda som ägare i anmälan och i kataloger som finnes vid tävlingar att köpa, kan detta gälla som bevis att vi äger denna hund tillsammans??? jag tackar för svaret

Lawline svarar

Hej, Endast bostad och bohag som sambos köpt för gemensam användning omfattas av sambolagens regler om bodelning. Begreppet bohag omfattar möbler och hushållsmaskiner - dock ej husdjur. Sambolagen hittar Du http://www.lagen.nu/2003:376 Du uppger att Du och Din sambo köpt hunden gemensamt. Detta innebär att Ni såsom samägare äger varsin andel i hunden. Att Ni i kennelklubbens program tillsammans anges som ägare är ett förhållande som går att använda som bevismedel för samäganderätt. Om Ni inte kan enas om vem hunden skall bo hos erbjuder Lag om samäganderätt en lösning. I egenskap av samägare kan Du eller Din sambo begära att tingsrätten förordnar om offentlig auktion, där någon av Er genom högstbjudande kan förvärva ensam äganderätt till hunden. Lag om samäganderätt hittar Du http://www.lagen.nu/1904:48_s.1 Med vänlig hälsning
David KarlssonRådgivare