FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt19/06/2006

Bodelning och försäljning av gemensam fastighet

Vad kostar en bodelning? Hur lång tid tar det? Hur går man tillväga? Om vi kommer överrens om att gemensam fastighet skall säljas vid separation och han bor förnärvarande kvar i huset, när kan man sätta inflyttnings dag för köparen? Hur länge kan han dra ut på tiden?

Lawline svarar

Hej, En Bodelning kan komma att ta olika lång tid beroende på om ni som makar eller sambor kommer överens om hur boet skall fördelas er emellan. Om ni är överens över hur era tillgångar skall fördelas så kan ni själva upprätta bodelningen genom att ni tillsammans skriftligen fyller i en särskilt utformad blankett för detta ändamål som ni sedan registrerar hos tingsrätten i den kommun där ni bor. Tingsrätten kommer att ta ut en avgift för registreringen. Kan ni som makar eller sambor inte enas om bodelningen så kan någon av er eller bara den ena ansöka om att tingsrätten förordnar en bodelningsförrättare jämlikt 17 kap 1 och 2 §§ ÄktB.Bodelningsförrättaren som förordnas är vanligtvis en advokat och ni är skyldiga att betala arvode för denna. Detta kommer naturligtvis att bli mycket dyrare än om ni själva kan upprätta bouppteckningen. Det framgår inte av din fråga om ni är makar eller sambor, men vad gäller sambor så skall bodelning äga rum på samma sätt som ovan om någon av samborna begär det jämlikt 8 § sambolagen. Det är viktigt att ha i åtanke att rätten till att begära bodelning förfaller endast ett år efter att samboförhållandet upphört. För makar så preskriberas inte ett liknande anspråk alls. Avseende fastigheten så uppfattar jag det som att ni vill bestämma att gemensam fastighet skall säljas vid en separation och att övertagandereglerna som annars gäller skall förbigås. För att bestämma en sådan ordning så kan det vara lämpligt att skriva ett föravtal avseende detta, det vill säga ett avtal som reglerar hur en framtida bodelning skall gå till. Vanligast är dock att den make eller sambo som har bäst behov av bostaden får överta densamma vid bodelningen. Den andre maken skall då kompenseras ekonomiskt för detta. Om överlåtelsen av bostaden sker genom ett bodelningsavtal så kommer detta inte att utlösa någon kapitalvinstskatt/reavinstskatt för den som överlåter sin hälft. Detta innebär att den övertagande parten övertar den skatten och betalar kapitalvinstskatt/reavinstskatt för hela bostadsrätten när den avyttras. Då fastigheten ingår i bodelningen och ni normalt anses äga hälften var av densamma så kan du framtvinga en överlåtelse av bostaden så som här beskrivs.Om fastigheten enligt föravtalet föreskrivs eller genom bodelningshandlingen framgår att den ena parten inte har rätt att köpa ut den andre från fastigheten så kommer ni att äga denna med samäganderätt. Detta innebär att du kan tvinga fram en försäljning av fastigheten enligt samäganderättslagen (1904:48)Ansökan ställs då till tingsrätten om att den samägda fastigheten skall utbjudas till försäljning. För aktuella lagrum se www.lagen.nu. Vänligen Jenny Larse
Jenny LarseRådgivare