FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/07/2007
Resa som omöjligörs pga avtalsvillkor
Hej
Den 7 juli 2007 köpte jag en flygbiljett Stockholm - Sydney av resebyrån travellink. Avresa den 9 september från Arlanda, byte av flygplan och flygbolag på Heathrowflygplatsen i London och sedan vidare till Sydney via Hong Kong.
Då jag bokade biljetten förutsatte jag, att jag och bagaget skulle checka-in för hela sträckan Stockholm - Sydney. Då det är praxis i flygbranschen att man checkar-in för hela sträckan om har en biljett för hela sträckan, vilket jag har. Den 8 juli kontaktade jag resebyrån och frågade då om så var fallet. Resebyrån sa att jag var tvungen att hämta ut bagaget i ankomstterminalen och sedan checka-in det igen hos det andra flygbolaget i dess avgångsterminal.
Enligt det brittiska luftfartsverket tar det 60 minuter att ta sig mellan min ankomstterminal till min avgångsterminal.
Det andra flygbolaget stänger sin incheckningsdisk 60 minuter innan planet går.
Summa 2 h
Tiden mellan de två flighterna är 2 h och 15 minuter = 15 minuter från landning måste jag ha hämtat ut bagaget
Planet jag flyger till London med(En daglig Stockholm - London flight), har de senaste två månaderna i genomsnitt varit försenat 50% av flygningarna och då med i genomsnitt 35 minuter.
Resan är alltså i teknisk mening omöjlig att genomföra även om planet är i tid, då bagagehanteringen tar längre tid än 15 minuter efter landning.
De inblandade flygbolagen är "vanliga" flygbolag ej lågprisbolag som endast flyger punkt till punkt.
Dessa fakta torde ha varit kända för resebyrån som är en av Europas allra största när de erbjöd mig att köpa resan vilket jag dåraktigt nog gjorde.
Jag skulle behöva hjälp med att klargöra rättsläget.
Lawline svarar
Rådgivare