FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/07/2007

samboavtal eller skuldebrev?

Hej! Jag och min flickvän ska bli sambos och har köpt en lägenhet som vi står 50/50 på. Jag gick in med större insats och nu ska vi skriva nånting på det. Vad är bäst? Samboavtal eller räcker det med ett skuldebrev? Vi ska även skriva ett testamente så att vi ärver varandra.

Lawline svarar

Hej Rättsföljderna av samboavtal och skuldebrev är ju något olika. Samboavtalet får bara betydelse om ert förhållande upphör och innebär då att ni inte delar lika på bostaden vid en eventuell bodelning, något som annars skulle ha gällt enligt 14 § sambolagen (http://www.lagen.nu/2003:376). Ni kan alltså själva avtala om hur lägenheten ska fördelas vid en eventuell bodelning. Ett skuldebrev på att din sambo är skyldig dig en viss summa pengar (t.ex. så mycket mer som du betalade än hon när ni köpte lägenheten) har ju rättsverkningar direkt mellan er. Det innebär att du kan kräva pengar av henne när som helst, och inte enbart vid en bodelning. Om det ni vill göra bara syftar till att åstadkomma en rättvis fördelning vid en eventuell bodelning så skulle i vart fall jag själv hellre skrivit ett samboavtal. Är meningen istället att du ska kompenseras för det du lade ut kanske ett skuldebrev är bättre. Testamente har också viktiga rättsföljder, d.v.s. att ni ärver varandra med undantag för eventuella bröstarvingars laglott (se 7:1 ärvdabalken http://www.lagen.nu/1958:637). Innan någon av er ärver den andra så gör man emellertid alltid en bodelning om ni är sambos, se 2 och 8 §§ Sambolagen. Det kan därför vara viktigt att ni löser frågan med lägenheten på något sätt även om ni skriver testamente. Hoppas att ni har hjälp av mitt svar MVH
Rådgivare