FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt22/02/2006

Underhållsbidrag

Hej! Min son på 12 år är skriven hos mamman hon får fullt underhållsbidrag av mig samt att hon även får hela barnbidraget. Vi har gemensam vårdnad. Jag anser att hon inte uppfyller kraven vad gäller klädinköp , frisörbesök mm. Övervägande delen av alla kläder är kratigt begagnade ofta trasiga och dom klarar inte väder och vind.Han får t,o,m ärva lappade kalsonger och strumpor. Vi kan ej prata om detta hon anser att trasiga sunkiga kläder duger. Vad kan jag göra,finns det nån möjlighet med "riktat" underhåll eller att jag kan få förfoga över barnbidraget. Till saken hör att jag redan betalar hälften av fritidsverksamheten utöver underhållet. Brukar även passa på att köpa kläder inför säsongskiften så att även han kan känna sej lite fräsch ibland. Hälsningar från en mycket ledsen pappa som känner sig rättslös. Ps jag arbetar halvtid och hon tjänar närmare 30 000/mån

Lawline svarar

Viktigt är att skilja på underhållsbidrag och underhållsstöd, då det ej är samma sak. Underhållsstöd är ett statligt bidrag till barnet, medan underhållsbidrag är det bidrag en förälder är skyldig att betala till sitt barn enligt FB. Då jag utgår ifrån att du syftar på underhållsbidrag, behandlar jag därmed ej bestämmelserna om underhållsstöd. Föräldrarna skall, var och en efter sin förmåga, ta del i kostnaderna för barnets underhåll enligt 7 kap. 1 § FB. Underhållsskyldigheten följer alltså av föräldraskapet och är ej kopplad till vårdnaden. Underhållskyligheten fullgörs genom underhållsbidrag till barnet om föräldern ej varaktigt bor med barnet enligt 7 kap 2 § FB. Är barnet växelvis boende, d.v.s. vistas ungefär lika mycket hos bägge föräldrarna, skall som regel inget underhåll enligt 7 kap 2 § FB utgå. Barnets faktiska kostnader skall istället fördelas, föräldrarna emellan, enligt deras förmågor. Enligt 7 kap 6 § FB kan även en förälder som inte är bidragsskyldig vara skyldig att betala underhållsbidrag om denne försummar sin underhållsskylighet. Underhållsbidraget fastställs genom avtal eller dom. Föräldrarna har full avtalsfrihet, men kan inget avtal träffas prövas underhållsfrågan av allmän domstol. Ändring av avtal eller dom är möjlig. Är föräldrarna ense kan de gemensamt ändra både ett avtal eller en dom, är de däremot oense måste domstolen ompröva. Rätt till omprövning föreligger alltid då underhållsbidraget utgått med ett oförändrat belopp under minst sex år. Har det ej gått sex år kan jämkning ändå bli aktuellt, det krävs dock att ändrade förhållanden föreligger. Även oskäliga avtal kan jämkas. Då det inte finns någon myndighet som har ansvar att hjälpa föräldrar med överenskommelser om underhållsbidrag, bör du vända dig till en advokat för vidare rådgivning. Angående barnbidraget betalas det i dagsläget automatiskt ut till barnets mor, ett könsneutralt barnbidrag är dock uppe för behandling i riksdagen. Om barnet skulle vara varaktigt bosatt hos dig har du som fader då rätt att efter anmälan uppbära barnbidraget. Mvh,
Lisa HallergrenRådgivare