FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt05/08/2007

Vem får vårdnaden om båda föräldrarna dör?

Hej! Jag har en fråga jag har tänkt på ett tag och kom på att man kanske kunde höra med er. Det är så att jag har en dotter som miste sin pappa för 2 1/2 år sedan men jag har träffat en ny man för ca 1.5 år sen. Nu håller vi på att bygga hus tillsammans o vill så småningom utöka våran familj...men jag har funderat på, om jag skulle dö,vem skulle då få ta hand om min/"våran" dotter? Vad säger lagen?Vad måste vi göra för att min sambo ska få den rätten?

Lawline svarar

Hej, regler om vårdnad finns i Föräldrabalkens 6 kapitel som Du hittar http://www.lagen.nu/1949:381#K6 . När ingen av barnets föräldrar längre finns i livet skall domstolen, enligt 9 §, utse en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare. Enligt 10 a § skall din nuvarande sambo förordnas som vårdnadshavare vid Ditt frånfälle om detta har givits "till känna" och din sambo inte anses olämplig som vårdnadshavare (t.ex. om barnet uttryckligen motsätter sig honom som vårdnadshavare). Det är visserligen troligt att Din nuvarande sambo skulle bli förordnad som vårdnadshavare om något skulle hända Dig men om Du vill göra något "aktivt" kan du anmäla Ditt önskemål om lämplig vårdnadshavare till socialnämnden i Din kommun. Detta eftersom det - enligt 7 § - är socialnämnden som driver fall angående överflyttning av vårdnaden i domstol. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare