FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt11/07/2007

Skadestånd till arbetsgivaren vid försvunnet kort

Jag blev under en tågresa till ett jobbmöte rånad på mitt kreditkort. Detta kort används i tjänsten och tågresan blev även betalad med detta. Rånarna lyckades få ut pengar på kortet, men banken har ersatt allt utom självrisken på 800 SEK. Min arbetsgivare (Svensk) menar att jag skall stå för den men jag anser att lagen hävdar att självrisken faller på arbetsgivarens ansvar. Vad gäller? Tacksam för svar

Lawline svarar

Svaret nedan förutsätter att det inte finns ett kollektivavtal som reglerar den uppkomna situationen. Att du blev av med kortet har orsakat din arbetsgivare en ekonomisk skada. Denna ska aldrig ersättas av dig om du inte har varit oaktsam. Om du lämnade kvar kortet någonstans eller på något annat sätt inte iakttog normal försiktighet med kortet har du varit oaktsam. Om kortet tillgreps när du hade det på dig har du inte varit oaktsam. Även om du har varit oaktsam så är arbetstagare bara skadeståndsskyldiga mot sin arbetsgivare om det finns synnerliga skäl för det. Exempel på synnerliga skäl kan vara om du lämnade kortet till någon som sedan missbrukade det, om du medvetet lämnade det helt utan tillsyn på ett sätt som typiskt sätt leder till att kort blir tillgripna eller om du förvarade kort och kod tillsammans. Om det inte finns synnerliga skäl så får arbetsgivaren ta skadan av din eventuella oaktsamhet. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare