FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt08/01/2006

Kan jag dömas för brott jag inte minns?

hej jag var ute med kompisar på en pub blev lite senare inbjuden till ett annat bord blev bjuden på dricka efter ett tag började det bli bråkigt vid bordet och en vakt jag känner bad mig gå ut vilket jag gjorde gick omkring utanför puben då jag tydligen kom ihop mig med en annan vakt har inget minne av det plötsligt blir jag nerbrottad av någon och blir försedd med handfängsel en kvart senare säger någon 1 2 3 och 2 timmar senare vaknar jag i en poliscell utan något annat än byxor tshirt strumpor på fötterna jag har inget minne av någonting poliserna förklarar i stort sett ingenting så efter en halvtimmes samtal av olika slag får jag gå hem halvtre på natten.nästa morgon ringer jag polisen för att få reda på vad som hänt står det klart att jag hotat vakten jag erkänner per telefon eftersom jag inget kom ihåg men nu har jag blivit kallad till tingsrätten för hot mot tjänsteman min fråga är då eftersom jag inget kommer ihåg skall jag varken neka eller erkänna brottet jag skall ha sagt ungefär som jag vet att du har barn och var du bor samt att det här kommer du att få lida för från min sida sett var det rent fyllesvammel vakten känner igen mig från vår barndom han har barn som går klassen jämter mina barn så det är kanske inte så konstigt att jag vet att han har barn jag tycker även att jag blev felbehandlad när man använder handfänsel mvh billy

Lawline svarar

Hej! Att begå brott under starkt omtöcknat tillstånd kan ge ansvarsfrihet om handlingen inte begåtts under vad som anses som medvetande. Vid medvetslöshet, sömn, hypnos och liknande kan man alltså inte begå brott. I ditt fall är det inte klart om du begått gärningen i vad man kallar medvetslöst tillstånd, det tycks snarare så att du begick den brottsliga gärningen olaga hot medvetet, men på grund av berusningen minns du inte händelseförloppet den inte efteråt. Brott begångna under självförvållad berusning döms man för om man under berusningen hade uppsåt, Du kommer alltså inte undan ansvar på grund av att du begick en handling under berusning som du inte skulle ha begått i nyktert tillstånd, om du under berusningen gjorde handlingen avsiktligt. Vid tingsrättsförhandlingen, skall du följaktligen varken erkänna eller förneka brott, utan bara berätta att du inte minns om så verkligen var fallet. Sedan är det upp till åklagaren att samla bevisning som styrker att du hotade vakten. Lyckas denne inte styrka brottet går du fri. Vad gäller handfängslen beror det på vem som satte den på dig. Var det en polisman som tillkallats till platsen för att gripa dig är det att anse som en tjänsteåtgärd och då får polisman bruka så mycket våld att den kan genomföra tjänsteåtgärden, men inte något mer. Att sätta handfängsel kan ingå i en sådan åtgärd om det är nödvändigt. Vad som är nödvändigt skall bedömas utefter omständigheter som vilket våld som möter polisman samt övriga omständigheter (t ex polisman i numerärt underläge). En ordningsvakts rätt att bruka våld sträcker sig inte vidare än en vanlig medborgare. Begås ett brott, på vilket det kan följa fängelse, vilket det kan för olaga hot, får vem som helst gripa gärningsmannen och skyndsamt överlämna honom till polis. Var du inte våldsam eller gjorde motstånd finns ingen anledning att sätta handfängsel på dig, denna åtgärd var i så fall felaktig.
Rådgivare