FrågaEKONOMIÖvrigt23/01/2006

Kan en skuld vara för alltid?

Har en liten svåra frågor till er. Dessa gäller preskribtionslagen. i 2§ står det "Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk" och i 7§ "Preskriptionstiden kan inte förlängas enligt andra stycket andra meningen mer än en gång." Då är min fråga följer inskassoföretagen idag denna lag eller god inkassosed? eftersom man ser brev om "långtidsbevakning" hittar ingeting i Inkassolagen om detta. Kan en skuld vara livslång , när kan man anse att skulderna preskiberas? Eller har inkassoföretagen haft en så "bra" lobby verksamhet att dom får göra som dom vill? Undviker inkassoföretagen preskiptionslagen genom att sälja skulderna vidare? Har många gamla fordringar som är över 10-15 år , har inte haft ett ekonomiskt utrymme att betala dessa tidigare och är intresserad att få bort "gamla" synder. uppgörelse med inkassoföretagen har strandat för 3 gången. Mvh Marco

Lawline svarar

Hej! En skuld/fordran kan tekniskt sett vara hur länge som helst så länge preskriptionsavbrott sker. Har man en gång satt sig i skuld är ju huvudregeln att man skall betala tillbaka. Beträffande 7 § PreskrL sista stycket som du nämner så rör den inte ett vanligt preskriptionsavbrott i form av tex kravbrev (som man kan skicka hur många gånger som helst) utan den syftar till 7 § andra stycke andra meningen som hänvisar till ett förfarande vid domstol när gäldenären inte går att hitta vilket inte är aktuellt i ditt fall. Detta betyder att skulden skall betalas så länge du är solvent och preskriptionsavbrott sker. Lycka till! Mvh
Fredrik JorstadiusRådgivare