FrågaAVTALSRÄTTAvtal27/03/2019

36 § avtalslagen vid kommersiella avtal

Hejsan! Har lite funderingar kring kommersiell avtalsrätt. Hur kan 36 § avtalslagen tillämpas vid kommersiella förhållanden? Och vad är egentligen definitionen av kommersiella avtal, avser det alla typer av köp eller är det bara köp mellan företag? När en privatperson köper av ett företag räknas det in som ett kommersiellt avtal?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline, Jag tolkar din fråga som att du vill veta vad som menas med ett kommersiellt avtal och om 36 § avtalslagen (AvtL) är tillämplig på kommersiella avtal.

För att mitt svar ska bli så strukturerat som möjligt tänker jag börja med att klargöra vad som menas med ett kommersiellt avtal. Därefter går jag in på jämkningsmöjligheten i 36 § AvtL. Med kommersiellt avtal menas ett avtal mellan näringsidkare (dvs. företag). Om en privatperson köper en vara eller tjänst av ett företag räknas det således inte som ett kommersiellt avtal, utan istället som ett konsumentavtal.

I 36 § AvtL finns en allmän jämkningsregel, även kallad generalklausul. Bestämmelsen används för att jämka avtalsvillkor eller för att bortse från dem på grund av att de är oskäliga. Om avtalsvillkoret har betydande inverkan på avtalet i sin helhet kan hela avtalet förkastas. Generalklausulen kan användas i avtalsrelationer mellan näringsidkare respektive privatpersoner. Det är således möjligt att tillämpa bestämmelsen på jämbördiga parter i renodlat kommersiella avtalsförhållanden. En sådan tillämpning torde dock främst bli aktuell när det rör sig om ett långvarigt avtal då omständigheterna efter avtalets ingående har medfört negativa konsekvenser.

I kommersiella avtal är skälen till jämkningsmöjligheten i 36 § AvtL inte lika stark som i konsumentförhållanden. Detta beror på att parterna i dessa situationer ofta är ekonomiskt och kunskapsmässigt mer jämställda. På grund av det har de en större möjlighet att själva kunna tillvarata sina intressen vid avtalstillfället. Jämkningsmöjligheten i 36 § AvtL ska tillämpas med betydligt större försiktighet än vad som gäller i konsumentförhållanden. Exempel på när bestämmelsen kan bli tillämplig i kommersiella avtal är när ena parten intar en underlägsen ställning gentemot den andra. Det kan handla om en situation då en näringsidkare blir tvingad att acceptera oförmånliga villkor som ställts upp av motparten för att överhuvudtaget få till stånd ett avtal.

Med detta sagt hoppas jag att du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Sara GöranssonRådgivare