FrågaARKIVÖvrigt27/06/2007

Fråga om sedlar och mynt

Hej, Jag heter X och är 6 år. Jag undrar vad det står till höger om Polhem på femhundra kronors sedeln. Det är några matematiska beräkningar, men varken jag eller min pappa kan se vad står. Snälla, kan ni hjäpa mig?

Lawline svarar

Hej, Det stämmer att Christopher Polhem är avbildad på 500 -kronorssedelns "baksida". Christopher Polhem benämns som den svenska mekanikens fader. Till höger om honom är avbildat matematiska beräkningar ur en av Polhems anteckningsböcker. Mer information om sedlar och mynt hittar ni på Riksbankens hemsida, se http://www.riksbank.se/. Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare