FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/03/2006

Kan jag överta huset?

Jag och min fd man har blivit tilldelade godman. bodelning är gjord och den godemannen ska tillse försäljning av huset. Det finns skulder kvar på huset samt gemensamma andra skulder. Jag samt mina barn var av 1/5 är min fd`s vill bo kvar. vad kan jag göra eller rättare hur beräknas min resp mitt ex laglotter ut. Har jag större lott pga omyndiga barn. (Jag samt mina barn har bott kvar sedan bodelningen för 2 år sedan) värdet för huset är uppskattat till ca 1,5 miljoner, lånen var 1,392 milj vid bodelning övriga skulder som är gemensamma uppgår till ca 200.000 :-. hur kan utfall te sig samt hur kan jag agera för att främja min vilja?

Lawline svarar

Hej! Ursäkta att det tagit tid, men vi har stor belastning just nu. Som jag förstår det vill du veta hur du kan bo kvar i huset tillsammans med barnen samt hur uppdelningen skulle se ut. För det första bö jag påpeka att du inte, på grund av barnen, har rätt att få ut större del än din fd man. Enligt äktenskapsbalkens regler om bodelning ska giftogodset bara delas lika mellan makarna, med avdrag för skulder och annat, vilket du troligtvis redan vet då ni redan bodelat. Som jag förstår det vill inte din man bo kvar, utan vill bara ha ut sin andel ur huset. Alternativet är ju då antingen att du köper ut honom och övertar era gemensamma lån (en avräkning skall ju ske där, men det hjälper nog gode mannen till med) eller så sätter du huset och lånen på din lott och så får du utge en annan del av det du tillskiftats genom bodelningen som täcker det värdet. Hoppas du fått svar på din fråga, annars får du återkomma till mig. Lycka till!
Fia BergRådgivare