FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt12/06/2007

Skillnad mellan partnerskap och äktenskap

Hej, vilken är skillnaden mellan äktenskap och partnerskap förutom det som avser kön? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Registrerat partnerskap ingås i Sverige mellan två personer av samma kön. Det registrerade partnerskapet motsvarar äktenskapet med ett fåtal undantag, främst att de personer som vill ingå partnerskap måste ha någon form av anknytning till Sverige. I 2 § i lagen (1994:1117) om registrerat partnerskap stadgas att registrering får ske endast om en av partnerna har hemvist i Sverige sedan minst två år, eller om en av partnerna är svensk medborgare med hemvist här i landet. (Med svensk medborgare jämställs dock medborgare i Danmark, Island, Nederländerna och Norge.) En annan skillnad i förhållande till äktenskapet är den att 18-årsgränsen för att ingå partnerskap är ovillkorlig, enligt 3 §, medan omyndiga däremot i vissa fall kan ingå äktenskap. En mycket viktig skillnad är också att partnerskap enbart kan ingås inför en civil myndighet – religiösa partnerskapsceremonier är inte juridiskt giltiga (8 §). Den svenska partnerskapslagen infördes den 1 januari 1995. Den 1 februari 2003 gavs registrerade partner rätt att få gemensam vårdnad om barn och att bli adoptivföräldrar. Sedan den 1 juli 2005 har kvinnor som lever i partnerskap också möjlighet att få tillgång till assisterad befruktning. Dessa båda lagändringar har lett till att det numera råder i princip full likställdhet mellan partnerskap och äktenskap. Med vänlig hälsning
Rådgivare