FrågaEKONOMIÖvrigt23/01/2006

Upphörande av borgensåttagande

Hej! Jag har gått i borgen för ett lån för min f.d. sambo. Nu har jag fått ett brev från banken rubricerat "Preskriptionsavbrott". I texten står det: "Denna påminnelse (meddelande om preskriptionsavbrott) görs rutinmässigt för att Ert borgensåtagande inte ska preskriberas (upphöra)." När jag pratade med banken påstod de att min borgensåtagande aldrig upphör, det är bara att skriva på och skicka papperet tillbaka. På min fråga vad skall hända om jag inte skriver på, fick jag ett svar att brevet endast är rutin som inte har någon praktisk betydelse. Datumet för borgensförbindelse är 1996-03-30. Hur är det egentligen med detta? Jag vill naturligtvis inte fortsätta ett borgensåtagande för en person som jag inte har någon kontakt med mer. Tacksam för svaret.

Lawline svarar

Hej! Som huvudregel gäller att ett borgensåttagande är accessoriskt till huvudfordran vilket innebär att så länge lånet finns kvar så står du kvar som borgensman. Dock kan du ändå slippa dina åttaganden om huvudfordran (den mot din f.d. sambo) preskriberas eller om ditt borgensåttagande preskriberas gentemot banken. Detta verkar inte så troligt då det verkar finnas rutinmässiga åtgärder för att undvika att fordringar preskriberas. För din del innebär detta att du står kvar som borgensman tills skulden är betald. Ett alternativ är att kontakta din föredetta och meddela honom att han får hitta en anna borgensman då du inte längre vill ställa upp. Om ni bestämmer er för att byta borgensman krävs bankens godkännande och skulle ditt ex inte vilja byta så faller det redan där. Skulle du bli tvungen att betala har du dock alltid en regressrätt mot din föredetta. Lycka till! Mvh
Rådgivare