FrågaEKONOMIÖvrigt23/01/2006

preskriptionsavbrott på skuldebrev

1978 skrevs ett skuldebrev till min fd hustru som tillskiftades en bostadsrättslägenhet. I bodelningen står det att hon övertar ensam betalningsansvaret för de lån som belastar lägenheten. Jag skulle utfärda ett skuldebrev och årligen göra amorteringar samt betala ränta. När hon senare permanent avflyttar från lägenheten ska ev överskott av köpeskillingen delas lika. Detta skuldebrev och bodelning har jag nu fått från min f.d hustru. Jag har inte själv haft dessa papper utan endast ett brev från advokaten där det stod att vid ev. försäljning ska överskott delas. Själva tiden efter separationen var kaotisk med självmordsförsök osv. Man orkade inte bry sig i något. Då bodelning och skuldebrev skrevs var jag kanske inte i psykisk balans och orkade inte att tänka klart. Då jag idag läser dessa papper hade jag säkert aggerat annorlunda. Min fd fru skriver också att jag inte har deltagit i finansieringe av bostadsrätten och det kan vara så. Om jag ev. har betalt de 1150:- som står i skuldebrevet kan jag inte svara på. Den årliga amorteringen har jag veterligen inte betalt eftersom jag fick sätta mig i skuld för inköp av nytt bohag osv. Nu är lägenheten såld sedan några år och min fd hustru har flyttat. Under dessa år har jag inte fått något krav på betalning eller någon påminnelse om detta skuldebrev. Hon skriver vidare i sitt brev att eftersom jag aldrig erlagt någon amortering eller ränta trots att 28 år förflutit så har jag genom att begå detta avtalsbrott också förlorat min rätt till att vara berättigad till att dela ett ev. överskott vid försäljning. Finns det någon preskriptionstid på ett skuldebrev? Det lyder "Till NN betalar undertecknad en summa av 1150:- jämte därå löpande 10% årlig ränta från denna dag till dess betalning sker. Å kapitalbeloppet skall amorteras årligen 360:-. Betalningen av amorteringen sker dels den 1 mars dels den 1 september varje år. Vid samma tillfällen skall upplupen ränta betalas. X.stad en 15 april 1978 NN

Lawline svarar

Hej! Det rör sig i detta fall om ett enkelt skuldebrev, enligt 26 § SkbrL. I och med att ert förhållande inte är konsumentrelaterat gäller en preskriptionstid på 10 år så länge ett preskriptionsavbrott inte skett enligt 5 § PreskrL (se http://lagen.nu/1981:130). Om du betalat något inom de närmsta tio åren eller om hon skickat ett kravbrev är detta att anse som ett preskriptionsavbrott varvid skulden fortfarande är giltig. Då det av frågan inte framgår att så har skett så torde skulden vara preskriberad. Avtalet i sig kan inte preskriberas vilket gör det giltigt men det kan dock av andra skäl vara ogiltigt. Är det inte ogiltigt så kan du inte ta del av överskottet då du inte betalat men du behöver troligtvis som sagt inte betala den förfallna skulden. Mvh
Fredrik JorstadiusRådgivare