FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt02/07/2007

Sambor -vem har rätt till vad?

När man är i ett smboförhållande och jag köper en sak till lägenheten för mina pengar, har min sambo rätt att ta denna sak från mig när vi separerar?

Lawline svarar

Hejsan! Enligt Sambolagen som du hittar http://lagen.nu/2003:376 ska bodelning ske när ett samboförhållande upphör om någon av parterna begär det (8§). Då ska den sk. samboegendomen delas. Det är er gemensamma bostad och bohag som utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning (3§). Detta innebär att om du köper en sak till lägenheten har även din sambo rätt till denna om förhållandet skulle ta slut. Kan ni inte komma överens om vem som ska få vilka saker får man sälja dem och dela på intäkterna. Sambolagen är lättläst, så gå gärna in och titta själv! Mvh
Rådgivare