FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/05/2007

Vad har man rätt till vid separation?

OM MAN VARIT SAMBO I 40 ÅR HAR TVÅ GEMENSAMMA BARN HAR MAN RÄTT TILL BILAR OCH DYL. SOM KÖPTS I ENA PARTNERNS NAMN MEN SOM ANVÄNDS GEMENSAMT ELLER VAD GÄLLER?

Lawline svarar

Hej! Vid en separation mellan sambor ska samboegendom fördelas genom bodelning. Som samboegendom räknas bara bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning och det spelar ingen roll vem som då köpt egendomen. Som bohag räknas dock bara möbler, husgeråd m.m. och inte bilar, bankmedel osv. En bil som bara köpts i ena sambons namn delas alltså inte vid en separation, om inte samborna skrivit ett samägandeavtal. Sambolagen hittar du http://lagen.nu/2003:376 . Mvh
Rådgivare