FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt07/06/2007

Vem kan hjälpa mig upprätta testamente?

Jag är ensamstående och har inga nära släktingar. Jag har litet antikviteter och konst som jag vill vara säker på blir värderat och sålt på auktion. Bör jag då utse en testamentexekutor? I så fall till vem ska jag vända mig? God vän? BanK? Advokat? Begravningsbyrå?

Lawline svarar

Hej. Om jag förstår din fråga rätt så vill du veta hur du ska utforma ett testamente för att kunna bestämma vad som händer med dina ägodelar vid din bortgång. Det finns en hel del formkrav som måste vara uppfyllda för att ett testamente skall vara giltigt. Därför anser jag att en person som inte är juridisk kunning bör vända sig till en jurist för att allt ska gå rätt till när ett testamente upprättas. Det är förmodligen det säkraste sättet. Upprättats testamentet fel är det som sagt ogiltigt. Många begravingsbyråer kan hjälpa till med juridiska frågor, annars kan du vända dig till en jurist som arbetar med att upprätta testamenten. Vänligen
Rådgivare