FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/05/2007

Värdering och efterarv

Hur värderas en fastighet (villa) vid sammanräkningen av en avlidens kvarlåtenskap? Görs en värdering av marknadsvärdet, eller används taxeringsvärdet som beräkningsgrund? Om man som särkullbarn avstår från sitt arv till förmån för överlevande make, ärver man då denne när den avlider? Räknas man i sådana fall som jämbördig med makarnas gemensamma barn?

Lawline svarar

Hej, Vid värderingen av villan används marknadsvärdet för den dag då boet är utrett. Om du avstår från din arvsrätt till förmån för den efterlevande maken kommer du vid dennes bortgång att ha samma rätt till arv som makarnas gemensamma barn, 3:9 Ärvdabalken (se http://lagen.nu/1958:637 ). Den efterlevande maken får genom ditt arvsavstående fri förfoganderätt över all egendom så den kan alltså såväl minska som öka. Med vänlig hälsning,
Cecilia JohanssonRådgivare