FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt20/05/2007

Sambolagen

Min dotter har en bostadsrätt. Om hon blir sambo skyddar lagen hennes egendom eller måste man se till att det blir enskild egendom.

Lawline svarar

Hej, Jag antar att du undrar vad som händer med bostadsrätten om samboförhållandet skulle upphöra. Om ett samboförhållande upphör skall en bodelning ske om någon av samborna önskar det. I en bodelning skall endast bostad och bohag som har anskaffats för gemensam användning ingå, se 3§ Sambolagen. Om din dotter redan har en lägenhet sen tidigare kommer den inte att ingå i en eventuell bodelning. Om hon säljer den och köper en ny bostad tillsammans med sin sambo kommer den nya bostaden att bli samboegendom. För att skydda sig mot det kan de skriva ett samboavtal där man kan avtala om att viss egendom skall undantas från en eventuell bodelning, se 9§ Sambolagen. Sambolagen hittar du http://lagen.nu/2003:376. Med vänlig hälsning,
Cecilia JohanssonRådgivare