Färg på billyktor

Får man ha någon annan färg på blinkers eller baklyset än vad man har när man köper fordonet (oragne och röd) ?

Lawline svarar

Enligt 3 kap 76 § Trafikförordningen får ett fordon under färd inte visa annat än vitt eller gult ljus framåt samt inte visa vitt ljus bakåt annat än vid backning eller vid arbete som kräver vitt ljus. Enligt Vägverkets föreskrifter ska ett fordon ha rött ljus bakåt. För blinklykta är det orangegult ljus som gäller.

För mer info se http://www.vv.se/filer/2671/88519_fordonsbelysning.pdf

Med vänlig hälsning

Johanna BergstenRådgivare