FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt16/04/2007

Testamente till förmån för en avliden

Jag har en fråga om arv. En man har avlidit, han hade två söner. De får genom testamente varsin del av faderns kvarlåtenskap. Den ena sonen avlider före pappan, men testamentet ändras ej. Min fråga är då: Kommer den avlidne sonens arv efter fadern att tillfalla det oskiftade boet, eller ärver den andre sonen allt ?

Lawline svarar

Hej, Den del som fadern hade testamenterat till den nu avlidna sonen kommer nu att tillfalla den avlidne sonens avkomlingar såvida hans avkomlingar var arvsberättigade efter testatorn (fadern), se 11:6 Ärvdabalken. Om den avlidne sonen har barn så är det alltså de som får hans del. Om det inte finns några avkomlingar till den avlidne tillfaller hans del den universell testamentstagaren vilket i det här fallet är den andra sonen. Med vänlig hälsning,
Cecilia JohanssonRådgivare